Maatregelen rondom het coronavirus

Hieronder leest u hoe de maatregelen in verband met corona er op dit moment uit zien. Ook vindt u hier antwoorden op de meest gestelde vragen. Heeft u nog vragen na het lezen? Neem dan contact op met de locatie. U kunt uw vragen ook stellen via corona@vilente.nl.

Wij verzoeken u ook andere bezoekers van uw naaste te informeren over de maatregelen bij bezoek. Vraag ook hen de maatregelen te volgen. Als iedereen zich aan de maatregelen houdt, zorgen we samen voor een veilige omgeving voor iedereen.

FAQ – Antwoorden op de meest gestelde vragen van naasten van bewoners

Mag ik op bezoek komen?

U bent van harte welkom. Er gelden voorzorgsmaatregelen in lijn met de landelijke richtlijnen. Deze kunt u nalezen bij de vraag: 'Waar moet ik rekening mee houden als ik op bezoek kom'.

Waar moet ik rekening mee houden als ik op bezoek kom?

De volgende maatregelen gelden voor alle locaties:

- Blijf thuis bij klachten en laat u testen bij de GGD.
- Houd 1,5 afstand. U bezoekt een locatie met zeer kwetsbare mensen.
- Draag in het gebouw een mondkapje; bij de ingang van de locatie zijn deze beschikbaar
- Bezoek uw naaste in zijn of haar eigen appartement. De huiskamers zijn gesloten voor bezoek.

U heeft geen vaccinatiebewijs of QR-code nodig om op bezoek te komen.

Wij verzoeken u ook andere bezoekers van uw naaste te informeren over deze maatregelen.

Wat moet ik doen wanneer ik klachten heb of in afwachting ben van een coronatest?

Blijf thuis bij klachten
Ook als de klachten licht zijn, blijft u thuis en maakt u een afspraak voor een test. In afwachting van de test en de testuitslag, stelt u het bezoek uit. U kiest daarmee voor de veiligheid van uw naaste, diens medebewoners en onze medewerkers. Het maakt hierbij niet uit of u wel of niet gevaccineerd bent.

Klachten vanuit een aandoening (bijvoorbeeld hooikoorts) zijn soms moeilijk te onderscheiden van coronaklachten. Alleen een test kan hier zekerheid over geven. Indien de klachten nieuw zijn voor u en passen bij corona, raden wij u aan om u te laten testen. Indien u bekend bent met uw klachten en zeker weet dat dit geen corona klachten zijn, verzoeken wij u vooraf contact op te nemen met de locatie om te overleggen.

Indien u geen overleg heeft gehad en met klachten op bezoek komt, kan het zijn dat een medewerker u hier op aanspreekt en verzoekt om op een ander moment, na 48 uur zonder klachten, terug te komen.

Wat moet ik doen wanneer er corona bij mij is vastgesteld?

Als u kort geleden nog bij uw naaste op bezoek bent geweest, neem dan direct contact op met de locatie van uw naaste en meld dat u besmet bent met het coronavirus. Laat dan ook weten wanneer u voor het laatst op de locatie bent geweest.

Wat gebeurt er als er een verdenking en/of besmetting is op de locatie en verandert er iets in de zorg voor mijn naaste?

De zorg gaat zo veel mogelijk door zoals uw naaste dit gewend is. Medisch noodzakelijke afspraken (bijvoorbeeld met de tandarts) gaan gewoon door. Afspraken met de kapper en de pedicure kunnen niet altijd doorgaan. Afhankelijk van de situatie bekijken we wat mogelijk is.

Bezoek kan, in overleg met de locatie, doorgang vinden wanneer er sprake is van een verdenking en/of besmetting. U krijgt persoonlijke beschermingsmiddelen aangereikt net zoals al het personeel.

Mag onze hond mee?

De hond mag mee naar binnen als hij geen luchtweg en/of maag-darmklachten heeft.

Kan ik met mijn naaste meenemen naar buiten of naar huis?

U kunt uw naaste meenemen naar buiten of voor een huisbezoek. Neem daarbij de algemene maatregelen in acht.

Mag ik op locatie gebruikmaken van het sanitair?

Ja, elke locatie heeft een bezoekerstoilet waar u als bezoeker gebruik van kunt maken.