Maatregelen rondom het coronavirus

Hieronder leest u hoe de maatregelen er op dit moment uit zien. Ook vindt u hier antwoorden op de meest gestelde vragen. Maakt u zich zorgen of heeft u nog vragen na het lezen? Neem dan contact op met de locatie. U kunt uw vragen ook stellen via corona@vilente.nl.

Bij de meeste locaties wordt u ontvangen door een portier. De portier zal u vragen naar uw gezondheid en samen met u de maatregelen doornemen. Bij de locaties Mooi-Land, Overdal en De Molenberg kunt u rechtstreeks naar binnen lopen en u zelf registreren.

Wij verzoeken u ook andere bezoekers van uw naaste te informeren over de maatregelen bij bezoek. Vraag ook hen de maatregelen te volgen. We willen allemaal graag voorkomen dat de bewoners een besmetting oplopen. Vooral omdat de bewoners tot een risicogroep behoren en kwetsbaar zijn. Een besmetting ontstaat door overdracht van het virus tussen mensen. Door u aan de maatregelen te houden maakt u het risico op besmetting zo klein mogelijk.

FAQ – Antwoorden op de meest gestelde vragen van naasten van bewoners

Mag ik nog op bezoek komen?

U blijft van harte welkom, tenzij er sprake is van besmettingen. In het overzicht hieronder vindt u per locatie welke bezoektijden er gelden. Als u buiten deze tijden op bezoek wilt komen, overlegt u dan eerst even met de locatie. Bij de meeste locaties (behalve locatie Mooi-Land en de Molenberg) wordt u ontvangen door een portier die u zal vragen naar uw gezondheid en samen met u de maatregelen doorneemt.

Onder het overzicht leest u waar u rekening mee moet houden als u op bezoek komt.

Locatie Bezoektijden
De Sonnenberg 10.00 - 20.00 uur
Overdal 10.00 - 17.00 uur
Mooi-Land 13.30 - 16.30 uur
18.30 – 21.00 uur
Het Beekdal 11.00 - 20.00 uur
De Klinkenberg 11.00 – 20.00 uur
St. Barbara 11.00 – 20.00 uur
De Pleinen 11.00 – 20.00 uur
Pieter Pauw 11.00 - 20.00 uur

Wij vragen u rekening te houden met het volgende:

  • Beperk het bezoek aan uw naaste tot maximaal twee personen per dag. Wie dat zijn, kan per dag verschillen. We raden aan om de sociale kring van uw naaste zo klein mogelijk te houden.
  • Als u het antwoord op de vraag 'Waar moet ik rekening mee houden als ik op bezoek kom' leest, bent u goed voorbereid op uw bezoek aan uw naaste.
  • Wij verzoeken u ook andere bezoekers van uw naaste te informeren over het antwoord op de vraag 'Waar moet ik rekening mee houden als ik op bezoek kom?'. Druk hen op het hart hoe belangrijk het is om de maatregelen te volgen. Een besmetting kan alleen ontstaan door overdracht van het virus van mens tot mens. Het is aan ons allen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Wees u ervan bewust dat u zeer kwetsbare, samenlevende mensen bezoekt.
  • Indien gewenst kan gedurende de bezoektijd met de bewoner een wandeling buiten worden gemaakt (met inachtneming van voldoende afstand).
  • In bijzondere gevallen is bezoek buiten de bezoektijden mogelijk. Overleg dat met uw contactpersoon op de locatie van uw naaste.

Waar moet ik rekening mee houden als ik op bezoek kom?

  • Blijf thuis bij klachten
    Ook als de klachten licht zijn, blijft u thuis en maakt u een afspraak voor een test. In afwachting van de test en de testuitslag, stelt u het bezoek uit. U kiest daarmee voor de veiligheid van uw naaste, diens medebewoners en onze medewerkers.
  • Draag een mondkapje
    Het mondkapje zet u op voordat u de locatie binnen gaat. Houd het mondkapje op gedurende het hele bezoek, ook op het appartement en/of als u gaat wandelen met uw naaste. Het mondkapje kan pas af bij het verlaten van de locatie, dus na afloop van het bezoek. Instructies voor het dragen van het mondkapje staan op de poster bij de ingang van de locatie.
  • Was u handen of desinfecteer ze
    Bij binnenkomst wast u uw handen of ontsmet deze grondig.
  • Registreer uw komst
    U noteert uw bezoek op de registratieformulieren. Dit is van belang voor het bron- en contactonderzoek als er onverhoopt een verdenking of uitbraak zou zijn. De gegevens worden uiterlijk twee weken na uw bezoek vernietigd. Ter geruststelling: de formulieren en pennen zijn geen bron van besmetting.
  • Kies de kortste route en vermijd contact
    Binnen de locatie loopt u direct naar het appartement van uw naaste via de kortste route. Spreek geen medewerkers, andere bewoners of bezoekers aan. Wilt u contact met de EVV’er of een zorgmedewerker? Bel deze dan vooraf of na het bezoek of stel uw vraag via het cliëntportaal Caren.
  • Houd altijd 1,5 meter afstand, ook met mondkapje op
    Bewaar altijd 1,5 meter afstand tot alle mensen waarmee u niet in hetzelfde huis woont. Bewaar deze afstand dus ook tot uw naaste. Dit geldt óók als u een mondkapje draagt! Door 1,5 meter afstand te houden, kunt u zichzelf beschermen tegen een mogelijke besmetting en beschermt u ook uw naaste maximaal.

Wij verzoeken u ook andere bezoekers van uw naaste te informeren over deze maatregelen. Druk hen op het hart hoe belangrijk het is om deze maatregelen te volgen. Een besmetting kan alleen ontstaan door overdracht van het virus van mens tot mens. Het is aan ons allen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Wees u ervan bewust dat u zeer kwetsbare, samenlevende mensen bezoekt.

Wat moet ik doen wanneer ik klachten heb of in afwachting ben van een coronatest?

Blijft u dan thuis en stel het bezoek uit tot u geen klachten meer heeft en zeker weet dat u geen corona heeft.

Wat moet ik doen wanneer er corona bij mij is vastgesteld?

Neem direct contact op met de locatie van uw naaste en meld direct dat u besmet bent met het coronavirus. Laat dan ook weten wanneer u voor het laatst op de locatie bent geweest.

Wat gebeurt er als er een verdenking van besmetting is op de locatie?

Bezoek aan de bewoner om wie het gaat wordt dan tijdelijk uitgesteld. Het kan ook zijn dat het bezoek aan alle bewoners moet worden uitgesteld.
De testuitslag is over het algemeen binnen 48 uur bekend. Als de testuitslag negatief is kan het bezoek daarna snel weer komen.

Wat gebeurt er als er een besmetting is op de locatie?

Bezoek zal dan moeten worden uitgesteld, Afhankelijk van de situatie betreft dit bezoek aan de besmette bewoner of aan alle bewoners van de afdeling.

De zorg gaat zo veel mogelijk door zoals uw naaste dit gewend is. Alle medewerkers dragen persoonlijke beschermingsmiddelen. Medisch noodzakelijke afspraken (bijvoorbeeld met de tandarts) gaan gewoon door. Afspraken met de kapper en de pedicure kunnen niet altijd doorgaan. Afhankelijk van de situatie bekijken we wat mogelijk is.

We proberen op alternatieve manieren contact met naasten te organiseren. Dit vraagt veel van onze medewerkers. De medewerkers hebben vaak hun handen al vol in verband met de besmetting. We vragen dan ook uw begrip als dit soms lastig blijkt.

Verandert er iets in de zorg voor mijn naaste?

De zorg gaat zo veel mogelijk door zoals uw naaste dit gewend is. Medisch noodzakelijke afspraken (bijvoorbeeld met de tandarts) gaan gewoon door. Dat geldt ook voor externe dienstverleners zoals de kapper en pedicure. Zij werken conform strikte richtlijnen en ook met mondkapjes.

De afdelingen die getroffen zijn, kunnen helaas geen bezoek ontvangen. We proberen ondanks deze beperkingen op alternatieve manieren contact met familie te organiseren. Dit kan niet het warme gevoel van fysiek bezoek vervangen en het vraagt organisatorisch ook veel van de zorgmedewerkers.

Het inzetten van voldoende personeel is een uitdaging. Een deel van de vaste medewerkers is thuis in afwachting van een testuitslag of is ziek en kan niet werken. Er zit voor ons niets anders op dan uitzendkrachten in te zetten. We willen zorg leveren met tijd en aandacht voor de mens. Het druist in tegen ons zorghart dat we dit momenteel moeilijk waar kunnen maken.

Al het personeel draagt persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een mondmasker, handschoenen, een spatbril en een schort. Hierdoor zijn de medewerkers bijna onherkenbaar voor de bewoners. Ook dit staat ver van onze visie op warme, persoonlijke zorg in een huiselijke en vertrouwde omgeving.

Waarom wordt mij gevraagd om mij te registreren bij binnenkomst en wat gebeurt er met deze (contact) gegevens?

Wanneer iemand besmet is met het coronavirus voert de GGD een bron- en contactonderzoek uit. Om in geval van een contactonderzoek inzicht te kunnen bieden in wie er op bezoek zijn geweest, bewaart Vilente gedurende maximaal twee weken uw (contact) gegevens. Daarna worden ze vernietigd.

Mag ik mijn naaste aanraken tijdens het bezoek?

De algemene maatregelen over afstand gelden ook binnen Vilente. Dat betekent dat we afstand houden tot alle mensen die niet tot ons huishouden behoren, ook niet met een mondkapje op. Voor jonge kinderen (tot 12 jaar) geldt dit niet, maar we adviseren u ook hiermee voorzichtig te zijn, omdat de bewoners van Vilente tot een kwetsbare groep behoren.

Mag ik koffie pakken in de huiskamer tijdens mijn bezoek?

De richtlijnen van de RIVM en branchevereniging Actiz stellen dat bewoners niet in hun vrijheid beperkt mogen worden door bezoekers. Dit betekent dat de ‘algemene’ huiskamer niet opengesteld is voor bezoek, zodat de bewoners zich daar vrij kunnen bewegen.

U kunt uw verzoek tot koffie/thee uitspreken en waar mogelijk zal hierin worden voorzien.

Mag onze hond mee?

Wanneer de 1,5 meter tussen mens en mens niet in het gedrang komt, mogen honden mee naar binnen. Hierbij wordt als voorwaarde gesteld dat er geen sprake is van luchtweg en/of maag-darmklachten bij de hond.

Kan ik iemand van de verzorging spreken tijdens het bezoek?

Vragen aan de verzorging stelt u digitaal en/of telefonisch wanneer u thuis bent. Op locatie kan dit op afspraak.

.

Mogen bij het wandelen andere kennissen en familieleden aansluiten buiten?

Dat mag, als alle mensen onderling anderhalve meter afstand van elkaar houden. Ook mogen er niet meer mensen bij elkaar komen dan landelijk toegestaan. Zie hiervoor de regels op de website van de overheid.

Mag ik met mijn naaste ook van het terrein af?

Ja, u kunt van het terrein af gaan tijdens het wandelen. Wel is het hierbij van belang de binnen Nederland algemeen geldende maatregelen in acht te nemen en drukke plekken te vermijden. Vooral ook omdat bewoners van Vilente onder de kwetsbare risicogroepen vallen.

Mag ik mijn naaste meenemen in de auto?

U kunt uw naaste meenemen, maar wij adviseren u om dan een mondkapje te dragen en dit alleen te doen voor noodzakelijke afspraken.

Mag ik op locatie gebruikmaken van het sanitair?

Ja, elke locatie heeft een bezoekerstoilet waar u als bezoeker gebruik van kunt maken.

Ik heb klachten maar die komen vanuit een aandoening (bijv. hooikoortsklachten, allergieën, etc.). Kan ik op bezoek komen?

Het is moeilijk aan te tonen dat klachten wel of geen corona klachten zijn. Alleen een test kan dit uitsluiten. Indien de klachten nieuw zijn voor u en passen bij corona, raden wij u aan om u te laten testen.

Indien u bekend bent met uw klachten en zeker weet dat dit geen corona klachten zijn, verzoeken wij u vooraf contact op te nemen met de locatie om te overleggen.

Indien u geen overleg heeft gehad en klachten heeft, kan het zijn dat een medewerker u hier op aanspreekt en verzoekt om op een ander moment, ma 48 uur zonder klachten, terug te komen.

We dragen samen de verantwoordelijkheid om corona buiten de deur van het verpleeghuis te houden en vragen uw begrip en medewerking hierin.